کد مطلب:223850 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

مکتب تاریخ قصص از قرآن
قسمت بیشتر آیات قرآن و سور آن بیان حكایات انبیاء سلف و اقوام و ملل گذشته می باشند كه وضع آنها برای ما تاریك است و هر كس روی هر اثر و تركه ای از آنها باقی مانده باشد شرح حال ملل گذشته را بدهد اغلب مبتنی بر حدس و تخمین است و ظن و یقین در آن راه ندارد زیرا دنیای بسیار كهنی است كه بشر در آن زیسته و در حقیقت مانند پشه ای كه در بوستانی پدیدار گردد چند صباحی جولانگاه اوضاع باغ و گلستان است و پس از مدت كوتاهی نابود می شود آدمی هم حكم پشه را درین دیر كهن سال دارد.



پشه كی داند كه این باغ از كی است

در بهاران زاد و مرگش در دی است



چون محكمترین و صحیحترین مبانی تاریخی آسمانی ما قرآن است و مفسرین و مبینین آن ائمه ی اطهار می باشند كه از منبع علوم غیبی و از معلم شدیدالقوی دانش آموخته اند هرچه كه از آنها برای ما صادر شده باشد حكم قطعی و حجت بارزی است و دیگر مباحث همه نظریه های مبنی بر حدث و تخمین است و بمقتضای ظرفیت جامعه در هر عصر ائمه اطهار این مبانی تاریخی را كه قرآن باجمال و از نظر قضاوت در نتیجه نهائی بیان فرمود اینها موضوع را تشریح و تحلیل فرموده اند كه اگر غیر از آن مبانی باشد هیچ بشری از آن ملل و اقوام گذشته اطلاع و وقوفی ندارد و یكی از آن موارد موضوع اصحاب رس است كه در مكتب رضوی



[ صفحه 245]



تاریخ آن را بیان فرموده و در این رشته چون علماء ملل یهود و نصاری و كهنه در 11 قرن پیش نزدیك تر بوده اند و اطلاعات اجمالی داشته اند امام علیه السلام همان سیره تاریخ را برای آنها بیان فرمود و از آغاز تا انجام یك ملت و جامعه مانند زندگی یك فرد درس داده اند و تحولاتی كه برای آن جامعه مانند حوادث زندگی فردی رخ می دهد همه را در ظرف زمان خود تا انقراض آنها بیان و تشریح فرموده است و این مكتب كه باید مراتب اعجاز عملی امام هشتم را از همین افاضات دریافت بهترین سطور تاریخی زندگانی است كه از آن می توان بیك سلسله تحولات و مبانی تاریخی رسید.